Wednesday, September 8, 2010

Aidilfitri menjelma lagi..

As salaamu 'alaikum...!

Diam tak diam dah tinggal sehari lagi Ramadhan..dan menjelma lah Syawal, dimana semua umat Islam menyambut Aidilfitri. Kita rasa seronok sebab dah nak raya..especially si anak-anak kecil. Persiapan raya semua dah ready..baju baru, kasut baru, tudung baru, rambut baru, kain samping baru, langsir baru, sofa baru, dinding umah cat baru..pendek kata serba serbi semua nak tukar pada yang baru. Serba serbi nak nampak baru, cantik, bersih & berseri. Yang tak beli perabot baru tu pun.. menambah cantikkan perabot lama..kasi syelek sikit biar nampak kilat, nampak baru. Memang seronok menyambut raya..lebih2 lagi yang dapat tukar semua dgn yang baru..kan?

Tapi dalam2 sibuk2 membuat persiapan raya ni.. terfikir pulak tentang Ramadhan yang akan meninggalkan kita. Sayu & sebak pulak..yelah..rasanye tak cukup lagi amal ibadah di bulan Ramadhan ni..dia dah nak pergi. Selalu terfikir, adakah aku akan berjumpa lagi dgn Ramadhan tahun depan? Adakah semua amal ibadah ku di bulan Ramadhan ini di terima Allah? Kalau di fikirkan betul2..mmg bergelinangan air mata.  Ramadhan yang penuh dgn kebaikan , yang penuh dgn syafaat..belum puas berada di dalamnya. Ya Allah, panjang kan usiaku..supaya aku dapat meningkat amal ibadah kepada Mu, supaya aku dapat bertemu dgn Ramadhan Mu di tahun hadapan..Ameen.

Bila semua sibuk nak yang serba baru bila nak raya ni, cuba fikirkan..adakah diri kita sudah bertukar kepada yang baru & yang lebih baik? Adakah kita sudah memperbaharui baju iman kita? Adakah kita sudah melaksanakan seluruh perintah Nya dgn baik? Adakah hati kita sudah bersih? Adakah diri kita sudah bersih  suci untuk bertemu dengan-Nya?

Inilah perumpamaanya..kalau kita sudah beramal ibadah, harus di perbaiki lagi..jika kita rasa diri kita sudah beriman..harus di pertingkatkan lagi. Kehidupan kita bukan di dunia sahaja, tetapi yang lebih abadi adalah di akhirat nanti. Ramai di antara kita yang memperhambakan diri kepad dunia..tetapi tidak memperhambakan diri kepada DIA, yang lebih cintakan dunia daripada cintakan yang ESA.

Berbagai cara untuk kita memperbaharui diri & iman kita sebagai hamba Allah. Salah satunya dgn banyak melakukan muhasabah diri. Selain itu, rasakan &  fikirkan tentang keagungan & kebesaran Allah, banyakkan berzikir, mencari ilmu syari'at, mempelbagaikan amal ibadah dan sebagainya.

Dengan merasakan cintakan Allah yang lebih utama, InsyaAllah kita akan merasa cukup dgn apa yang kita miliki. Jangan terlalu mengikutkan nafsu untuk mengejar dunia, berlumba2 untuk menjadi yang paling cantik pada hari raya, berlumba2 untuk mencantikkan rumah dan sebagainya. Tetapi alangkah lebih baiknya jika kita berlumba2 untuk mencantikkan iman & diri kita sebagai hamba- Nya.
Semoga kita semua mendapat lindungan dari -Nya dan memperoleh rahmat dari -Nya. Semoga kita mencapai kejayaan di dunia & akhirat.

Salam Aidilfitri untuk semua..maaf zahir & batin.

ma'a salaama.

No comments:

Post a Comment