Wednesday, September 1, 2010

31st August & Merdeka..

As salaamu 'alaikum...!

Bersempena dgn tarikhn 31st August tu...terselit seribu satu kenangan. Itulah tarikh ulangtahun perkahwinanku yang ke -7 pada tahun ini. Tiada ape2 sambutan istimewa sempena anniversary kali ni..takde kek, takde honeymoon, takde present...yang ade hanya doa yang dipanjatkan ke hadrat Illahi..moga jodoh kami kekal hingga ke akhir hayat dan moga kami beroleh rahmat & barakah Allah dalam hidup berkeluarga kami ini. Semoga kami dapat melahirkan anak2 yang soleh & berjaya dunia akhirat. Itu je yang aku harapkan. Insya-Allah..semoga do'a ku ini didengari & di terima oleh-Nya. Ameen...

Bersempena dengan tarikh yang sama, negara kita menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke-53 pada thn ini. Semoga negara kita terus aman & makmur.
Bila sampai hari kemerdekaan ni..semua org melaungkan "merdeka!merdeka!merdeka!". Tapi adakah kita cukup memahami erti kemerdekaan yang sebenar? Ya, negara kita mencapai kemerdekaan..bebas dari penjajah. Bagaimana pula dengan diri kita? Adakah diri kita ini telah merdeka? Adakah diri kita telah merdeka dari belenggu dosa, merdeka dari penjajahan hawa nafsu, merdeka dari penjajahan iblis & syaitan dalam diri kita? Mungkin kita terlepas pandang kemerdekaan diri dari sudut yang saya sebutkan tu.
Hanya dengan bermuhasabah..kita akan dapat mengenalpasti di mana diri kita sekarang.

Bagaimana untuk memerdekakan diri dari belenggu dosa? Sudah pasti dgn taubat nasuha, dan melaksanakan semua perintah Allah dgn sebenar2nya. Sebagaimana yang kita ketahui, setiap manusia di lahirkan adalah suci tanpa dosa. Dosa itu datang daripada pengaruh2 dari berbagai2 jenis semasa kita membesar selepas baligh.
Bagaimana pula dgn belenggu jajahan hawa nafsu? Jangan biarkan diri kita di jajah nafsu yang berbagai2..terutamanya nafsu untuk memiliki semua yang ada di dunia ini..kemewahan, kebendaan, pangkat & nama..sehingga melupakan tanggugjawab kita pada yang Esa. Contohnya..berkejar2 siapkan kerja dunia, berseronok2 dgn kesenangan yang di raih..sehingga sanggup meninggalkan solat ..membiarkn waktu solat dari satu waktu ke satu waktu berlalu begitu sahaja..tanpa rasa bersalah & segan silu. Inilah fenomena yang sering saya lihat.Sedarkah kita yang memberi nikmat itu adalah Dia? Wajarkah kita melupakan Dia yang memberikan segala2 nya kepada kita? Menyedari kesalahan ini..lekaslah bertaubat dan melaksanakan seluruh perintah Allah dgn sebenar2nya.
Bagaimana pula memerdekakan diri dari jajahan iblis & syaitan..yang sentiasa menggoda manusia melakukan kejahatan dan menyesatkan manusia. Hendaklah kita mentaati segala perintah Allah dan sentiasa meng-Esa kan Allah. Sentiasa berdoa memohon perlindungan ALLAH dari godaan syaitan. Antara amalan yang boleh dilakukan untuk mengelakkan diri daripada gangguan syaitan adalah dgn membaca Surah An-Nas, Surah Al-Falaq, Surah Al-Ikhlas & Al-Kafirun setiap hari selepas solat atau sebanyak yang boleh. InsyaAllah..dgn usaha, ikhtiar dan bertawakal kpd Allah, hidup kita akan terhindar dari perkara buruk dan dilindungi Allah.



Dengan penghayatan Islam yang mendalam, meningkatkan keimanan & ketaqwaan kita kepada Allah..InsyaAllah kita akan mencapai kemerdekaan diri yang sebenar dan mencapai kejayaan di dunia & akhirat.

ma'a salaama.

No comments:

Post a Comment