Tuesday, August 17, 2010

Seminggu sudah...

As salaamu 'alaikum...!

Alhamdulillah...dah genap seminggu kita bersama Ramadhan. Cepat sungguh masa berlalu...pejam celik pejam celik dah seminggu dah..kan? Semoga ibadah puasa kita diterima Allah..begitu juga dengan amal ibadah yang lain di bulan yang mulia ini.. sangat mengharapkan keredhaan Allah dalam hidupku, sangat mengharap Allah menerima segala amal ibadahku yang sedikit ni di bulan mulia ini.. sayu pulak tiba2..huhu..


Ibadah puasa ku kali ini sedikit berbeza dari yang lepas2..sebab Haris anakku yang sulung di latih puasa bersama. Alhamdulillah..nampaknye setakat ni tak sukar untuk melatih dia berpuasa. Kadang2 tu ade jugak merengak lapar..tapi bila di suruh berbuka tak mau pulak. Kuat juga semangat dia nak berpuasa. Masa hari pertama puasa, Haris demam..kesian tengok dia. Di suruh puasa..nak jugak dia berpuasa..walaupun dalam keadaan badan demam panas.. Tak sampai hati tengok dia..bibir kering, melepek atas katil..suruh dia minum air..dia menolak. Ayahnya kata tak apalah kalau dia yang nak berpuasa. Inisiatif lain nak bagi badan dia sejuk..kerap basahkan kepala dia je lah..tapi satu hari tu memang terbaring je lah..nak cakap pun tak larat.

Walaupun Haris hanya berusia 6thn, belum wajib bagi dia untuk berpuasa..tapi sebagai parents..kita haruslah melatih anak2 kita..menjalani hidup sebagai umat Islam. Pepatah kata..alah bisa, tegal biasa.. Kalau tak biasakan..sampai masanya dia wajib berpuasa..tak biasa pulak nak berpuasa. Masalah tu kan..? Memang lah kesian...tapi kita mendidik macam tu pun kerana Allah. Betul tak? Ramai parents yang dah melatih anak2 berpuasa sejak umur 6 tahun lagi. Aku dulu kecik2 pun macam tu jugak..

Tapi Haris ni..bukanlah bersahur macam time kita bersahur..pukul 5 a.m. Aku suruh dia bangun sahur pukul 6.30-7.00 a.m. So, takdelah cepat sangat dia rasa lapar..tapi buka ikut standard time lah..sampai waktu baru buka. Kira okeylah..tak susah sangat nak latih anak berpuasa sebenarnya..kalau kita sendiri kuat..rajin memberi motivasi dan kata2 semangat. Bagi aku, tidak pernah berfikir untuk memberikan ganjaran kebendaaan seperti sehari puasa dapat seringgit..atau yang lain2. Apa ynag aku lakukan.. selalu mengingatkan Haris dengan ganjaran2 yang Allah berikan kepada umat-Nya yang menjalankan perintah-Nya. Banyak ingatkan dia tentang syurga neraka. Bagitau dia..dengan berpuasa ni..dia telah menjalankan rukun islam yang ke-3 sebagai orang Islam..dan hanya Allah yang akan memberikan ganjaran kpd dia. Berulang kali ingatkan dia benda2 tu semua..mungkin itu yang membuatkan Haris bersemangat untuk terus berpuasa. Selalunya setiap satu hari Haris berjaya berpuasa, aku akan memeluk erat Haris dan cium dia banyak2 kali..sambil mengucapkan syabas, tahniah kerana berjaya berpuasa hari ni..dan bagitau dia sekali berapa hari dia dah berpuasa. Bagitau dia..ibadah puasa yang dia buat ni Allah bagi pahala dan syurga. So, itu lebih membakar semangat dia untuk terus berpuasa..Semoga didikan ummi ni meresap dan kekal dalam jiwa sanubari Haris..

Sambung pulak cerita pasal Tawfeeq ni..yang sibuk jugak mengaku berpuasa. Walaupun sebenarnya tak puasa..yelah baru 4thn. Tapi di sebabkan dia tengok abang dia puasa..dia pun tak mintak makan. Biasa dia bangun pukul 10 a.m, siap mandi..bagi dia minum milo, bagi nasi sepinggan. Tak lama pastu..bagi pulak dia susu..biasalah..masih menyusu botol lagi Tawfeeq ni. Pastu dah kenyang dah..bagitau dia..lepas ni tak boleh makan lagi tau..puasa. Dia okey je..takde mintak2 makan lagi dah. Cume kalau terasa lapar tu dia makan kurma je..susu pun tak mintak. Selalu satu hari berapa kali nak menyusu. Tapi bila ummi ni dah pesan puasa agaknya..dia pun tak mintak ape2 dari ummi nye. Pandai2 lah dia melayan diri sendiri..makan kurma..minum air masak..heheh.. Makan kurma sampai segenggam..kenyang lah jugak kot. Tapi bila ayah nya balik dari pasar ramadhan..dia lah yang serbu dulu makanan2 yang dia berkenan.. mcm tu lah si Tawfeeq ni.

Moral of the story...melentur buluh biarlah dari rebungya..kita yang mencorakkan hitam, putih atau berwarna-warni nya anak2 kita. Semoga kita berjaya mendidik anak2 kita ke jalan Allah.

Semoga Haris berjaya untuk meneruskan ibadah berpuasa ni sampai cukup sebulan..dan semoga kita semua berjaya menjalani ibadah puasa ini dengan penuh keberkatan. InsyaAllah..

Selamat beribadah!

ma'a salaama.

No comments:

Post a Comment